E-lyse is een energiemanagementplatform van Fluvius, die lokale besturen gratis kunnen gebruiken om hun verbruiksdata te registeren en te raadplegen.
De mogelijkheden van E-lyse omvatten onder andere verbruiksgrafieken, alarmen instellen, rapporten, benchmarking enzovoort.
Om de doelstellingen 2050 te behalen is het van groot belang om de gegevens van het lokaal bestuur up-to-date te houden in E-lyse. Enkel bij een correct beeld van het volledige verbruik van jullie patrimonium kunnen de juiste prioriteiten gelegd worden. Hierdoor is het van belang dat al jullie gebouwen met desbetreffende EAN-nummers geregistreerd zijn in het platform.
Meer informatie over het programma en alle aanwezige aspecten vind je terug op de site: https://lokaal-bestuur.fluvius.be/nl/thema/slimme-diensten-en-tools/handleidingen-energiemanagement
Ben je nog niet geregistreerd in het programma, dan kan je een account aanvragen via energiemanagement@fluvius.be
Mail volgende info naar energiemanagement@fluvius.be: gebouwnaam, gebouwtype, adres en EAN-nummers (of meternummers) van de aanwezige aansluitpunten.
Fluvius maakt de gevraagde gebouwen aan in E-lyse en zorgt ervoor dat de officiële verbruiken (NPS) van de desbetreffende aansluitpunten zichtbaar zijn.
Om deze digitaal te verkrijgen, neem contact op met de energieadviseur van Fluvius die vermeld staat op het zorgplan, of via energiemanagement@fluvius.be.
Om gebruik te kunnen maken van TERRA zijn drie stappen nodig.
Om gebruik te kunnen maken van het Energetisch Masterplan, dienen alle gebouwen in TERRA te zitten en dienen de correcte EAN’s aan de gebouwen gekoppeld te zijn. Deze input gebeurt automatisch als je van E-lyse gebruik maakt en je gebouwen en EAN-nummers daar correct zijn ingevoerd. Vanaf dan kan je gebruik maken van het Energetisch Masterplan, ook wanneer jeu nog geen enkele maatregel hebt aangemaakt.
Zonder maatregelen geeft het Energetisch Masterplan je namelijk al zicht op de verbruiksevolutie van jouwpatrimonium. Je ziet de evolutie doorheen de tijd en kan opvolgen of jouw organisatie reeds op schema zit in functie van de doelstellingen of niet.
Vanaf begin april 2021 beschikt TERRA over een gebouwenfilter. Hierdoor kan je zelf kiezen welke gebouwen je allemaal een Energetisch Masterplan op wenst te stellen. Dit geeft je ook de mogelijkheid om de evolutie van het verbruik van een beperkte selectie aan gebouwen op te volgen. Bijvoorbeeld een aantal gebouwen die je gerenoveerd hebt. Indien je de renovatiewerken ingeeft als maatregel, dan kan je gaan bepalen hoeveel kWh per geïnvesteerde € je bespaart. Dit kan je inzicht geven in de benodigde budgetten om het gehele patrimonium af te gaan stemmen op de klimaatdoelstellingen.
TERRA biedt drie mogelijkheden aan om maatregelen aan te maken.
Het heeft zeker ook voordelen om naast de ESCO ook zelf een zicht te hebben op het energieverbruik van het eigen patrimonium. Daarnaast zal waarschijnlijk ook niet jouw volledige patrimonium in een OEPC zitten, dus nu reeds van start gaan met het opvolgen van energieverbruiken in de andere gebouwen is zeker geen verloren inzet.
Bij de opmaak van een strategisch vastgoedplan wordt het patrimonium eerst op hoofdlijnen geëvalueerd om op basis van de vraag- en aanbodanalyse een eerste vastgoedstatus te kunnen toekennen. Op dat moment is niet voor alle gebouwen een conditiestaatmeting en/of energiescan aanwezig. En dit is ook geen noodzaak. E-Lyse / TERRA geeft je hier al een status van de huidige stand van zaken, maar er is nog geen uitgewerkt operationeel plan. De analyse op hoofdlijnen waarvoor het Excel-sjabloon kan worden gebruikt, maakt op een eenvoudige wijze inzichtelijk wanneer welke gebouwen moeten worden aangepakt en dus een eerste inschatting op tijd en ingeschatte financiële impact.
Na deze eerste analyse op de hoofdlijnen, zullen voor de gebouwen die behouden blijven scenario’s worden uitgewerkt om tot een koolstofvrij patrimonium te komen. Deze scenario’s zullen wel onderbouwd worden door studies (conditiestaat, energiescan) en moeten inzicht geven in de aanbestedingsstrategie en specifieke investeringsprojecten / maatregelen die zullen genomen worden. Hierbij biedt TERRA de mogelijkheid om dit operationeel in een energetisch masterplan uit te zetten en op te volgen.
Iedereen kan deelnemen aan de opleidingssessies. Voor de individuele coaching moet u behoren tot de doelgroep (Vlaamse gemeenten en centrale Vlaamse overheidsentiteiten); moet u de nodige rollen en ondersteuning voorzien binnen de eigen organisatie en moet uw organisatie zich engageren om te investeren in energie-efficiëntiemaatregelen.
Er zijn enerzijds 3 korte informatiesessies over een periode van 8 maanden voor een vertegenwoordiger van het politieke besluitvormingsniveau (burgemeester, schepen).
Daarnaast zijn er in totaal 4 dagen opleiding voorzien voor de SURE2050-coördinatoren gespreid over een periode van 8 maanden.
Om SPREM (= de gebruikte mechaniek voor vastgoedvisie) te lanceren en te realiseren zal de SURE2050-coördinator in elke gemeente extra tijd moeten uittrekken. Afhankelijk van de grootte van de gemeente en de hoeveelheid patrimonium zal dit mogelijk voor een kleine gemeente een 4 tot 10 werkweken kosten en 4 tot 8 maanden voor de middelgrote en een paar jaar voor de centrumsteden (die er overwegend al mee bezig zijn). Een alternatief is het aantrekken van een externe coördinator. Daarnaast is er de tijd van de verschillende beleidsniveaus en de betrokken departementen. Anderzijds verdient deze inspanning zich snel en ruim terug.
Dit hoeft geen drempel te zijn om niet deel te nemen. Het kan zeker geval per geval bekeken worden hoe binnen bestaande samenwerkingsstructuren tussen verschillende gemeenten of bijvoorbeeld via intercommunales kan worden samengewerkt. Hiervoor kan u steeds contact opnemen met uw provinciale contactpersoon.
Er wordt een overeenkomst ondertekend tussen het projectconsortium en de gemeente/ deelnemende organisatie. Deelnemers kunnen op elk moment uit het project stappen zonder financiële consequenties door een aangetekend schrijven naar VEB (als projectcoördinator) met een motivatie voor het stopzetten van het engagement.
Het is de bedoeling om het volledige patrimonium mee te nemen in de vastgoedvisie, maar het feit dat het toekomstig gebruik van gebouwen nu nog niet volledig gekend is, is geen belemmering om deel te nemen aan het project. Deelname aan het project kan net helpen om hier meer duidelijkheid in te brengen en betere beslissingen te nemen.
SURE2050 ondersteunt het concretiseren van de doelstellingen in het burgemeestersconvenant. Beide initiatieven zijn complementair en kunnen elkaar wederzijds versterken.
Deelname gaat sowieso al een groot inzicht geven in het huidige patrimonium. Door de ondersteuning van het project wordt een visie voor het ganse patrimonium opgesteld met nadruk op belangrijke vastgoedkeuzes en opvolging die daaruit voortvloeit. Er wordt ook doorverwezen naar bijkomende ondersteuning en ontzorging voor het effectief aanbesteden van investeringsprojecten. Deze bijkomende ondersteuning wordt geval per geval besproken daar dit niet onder de standaard ondersteuning vanuit het SURE2050-project valt en dus niet gratis wordt opgenomen.
Het project focust in eerste plaats op het eigen patrimonium van de openbare besturen. Dus binnen SURE2050 komt de industrie niet aan bod. Uiteraard kan de gemeente dit wel zelf meenemen om een totaalbeeld te krijgen, maar dit zit niet in de ondersteuning vanuit het SURE2050-project.
"De Deelnemer engageert zich om volgende zaken uit te voeren:
(...) Het ontwikkelen en indienen bij het SURE2050 project van een SURE2050 vastgoedbeleids- en beheersplan, uitgewerkt met coaching van het SURE2050 project. Het vastgoedsbeleids- en beheersplan (1) volgt een bepaalde structuur en (2) omvat bij voorkeur het hele patrimonium van de deelnemer en minimum 75% van het aantal gebouwen van dit patrimonium, (...) "
Dit moet als volgt gelezen worden:
Neen, financieringsoplossingen zijn een deel van de ondersteuning die geboden wordt via het SURE2050-project. Hierbij kan bekeken worden welke financieringsvormen zijn aangewezen voor specifieke investeringsprojecten, zoals energieprestatiecontracten met derdepartijfinanciering en/of participatievormen.
Vanuit het project wordt communicatie aangeboden die kan gebruikt worden als communicatie binnen de gemeente en om draagvlak te creëren bij de burgers. Deze ondersteuning wordt dus voorzien vanuit het project. Het aanpassen van de communicatie, uitsturen van de communicatie enzovoort wordt door de gemeente opgenomen.
Nee, er is geen maximum per investeringsproject. We beogen een zo groot mogelijk aantal investeringen om gebouwdoelstellingen te bereiken. 25 miljoen euro aan investeringsprojecten is de minimale hefboom die overeengekomen is met Europa, maar uiteraard proberen we om de impact van het SURE2050 project zo groot mogelijk te maken.
SURE2050 subsidieert niet de kostprijs van de effectieve investeringsprojecten. Binnen de ondersteuning wordt wel gekeken naar financieringsoplossingen.
Het opstellen van specifieke bestekken voor energetische renovatieprojecten, zit niet inbegrepen in de ondersteuning die SURE2050 gratis aanbiedt. Wel werken verschillende partners van het project met raamcontracten waarop kan worden afgeroepen voor het uitvoeren van energetische renovatieprojecten of kunnen deze partners ook ondersteunen bij het opstellen van technische bestekken. Tijdens de coaching wordt bekeken en besproken wat de beste oplossing is voor specifieke investeringsprojecten en welke partners het best kunnen ondersteunen. Deze dienst is tegen vergoeding en te bespreken met de partner die het werk zal uitvoeren.
Het SURE2050-project voorziet coaching van gemeenten en organisaties om een strategische visie om te zetten in een vastgoedbeleid en -beheersplan. Vervolgens wordt overgegaan tot actie, worden de maatregelen geselecteerd en wordt er doorverwezen naar oplossingen voor een gepaste aanbesteding (specifieke aanbestedingskosten zijn niet gesubsidieerd). Er is ook geen specifieke begeleiding voorzien voor het inrichten van een gemeentelijke vastgoeddienst.
Het is belangrijk dat het ‘Ontwikkelen van een duurzame vastgoedvisie voor een duurzaam en optimaal beheer van het gebouwenpatrimonium om zo de klimaatdoelstellingen te halen’ onderschreven wordt in de beleidsdoelstellingen. SURE2050 begeleidt steden en gemeenten bij het opzetten van deze visie en de concrete uitwerking hiervan in het kader van het bereiken van klimaatneutraliteit voor het publiek patrimonium.
Ja, deze staan open voor iedereen. De individuele begeleiding daarentegen richt zich enkel op de doelgroep van het project: steden en gemeenten; OCMW en gemeentelijke autonome organisaties en centrale publieke organisaties op Vlaams regionaal niveau.
Het project biedt expertise om een duurzame vastgoedvisie op te zetten, om keuzes te maken en over te gaan tot actie. Dit gebeurt via opleidingssessies en coaching. Daarnaast bevat deze ondersteuning ook gepaste communicatie naar burgers/gebruikers van de gebouwen en de creatie van een draagvlak. Van de deelnemers wordt verwacht deze kennis intern op te bouwen, zodat ook na de coaching de visie en het vastgoedbeleid- en beheersplan verder uitgevoerd en onderhouden blijft.
De tool zal data uit bestaande databanken (bv. E-Lyse, Terra,…) gebruiken om te komen tot een platform waar de vastgoedstrategie kan worden gevisualiseerd alsook worden opgevolgd. De tool wordt gebruiksvriendelijk en laagdrempelig gehouden.
De inhoud van de trainingen wordt momenteel nog verder geconcretiseerd. Afhankelijk van de sessie zal de inhoud anders georiënteerd zijn. De inhoud van de opleidingssessies zal tijdig worden gecommuniceerd, zodat de SURE2050-coördinator binnen zijn/haar organisatie de juiste mensen mee kan uitnodigen voor de opleidingen.
Vanuit het project wordt communicatie aangeboden die kan gebruikt worden als communicatie binnen de gemeente en om draagvlak te creëren bij de burgers. Het aanpassen van de communicatie, uitsturen van de communicatie, beantwoorden van vragen, … wordt door de gemeente opgenomen.
De inhoud van de trainingen wordt momenteel nog verder geconcretiseerd. Afhankelijk van de sessie zal de inhoud anders georiënteerd zijn. De inhoud van de opleidingssessies zal tijdig worden gecommuniceerd, zodat de SURE2050-coördinator binnen zijn/haar organisatie de juiste mensen mee kan uitnodigen voor de opleidingen.